Alla tĂ€nker pĂ„ E4:ans jĂ€ttespann och broarna i Sundsvall. Men faktum Ă€r att Sverige Ă€r fullt av mindre betongbroar â över bĂ€ckar, diken, smĂ„vĂ€gar och industrijĂ€rnvĂ€gar â som bĂ€r en stor del av vĂ„r infrastruktur. MĂ„nga Ă€r byggda pĂ„ 40â60-talet, och idag stĂ„r de inför ett gemensamt problem:
đ De börjar bli slitna â men ingen vet riktigt hur dĂ„liga de Ă€r.
đ Eller vad som krĂ€vs för att renovera dem â utan att sprĂ€nga budgeten.
SÄ⊠hur gör man dÄ?
đ§ Steg 1: Förundersökning â ta reda pĂ„ hur bron mĂ„r
Innan nĂ„gon bilmaskin rullar ut gĂ€ller det att veta vad man har att göra med. En visuell inspektion rĂ€cker sĂ€llan â det ser ofta bĂ€ttre ut Ă€n det Ă€r.
PÄ ConScan börjar vi med:
â
GPR-scanning av dÀck, kantbalkar och pelare
â
Fukt- och kloridanalyser
â
SprickkartlÀggning med ultraljud eller optisk metod
â
Karbonatiseringsprov
â
Armeringsdetektering & tÀckskiktsmÀtning
Resultatet Àr en teknisk rapport som svarar pÄ:
- Hur djupa Àr skadorna?
- Har armeringen börjat rosta?
- MĂ„ste nĂ„got bytas â eller rĂ€cker förstĂ€rkning?
𧰠Steg 2: VÀlj rÀtt ÄtgÀrd
HÀr Àr nÄgra vanliga reparationsstrategier:
†Lokala skador:
- Bila bort skadad betong
- Rengör armering
- PÄgjut med reparationsbruk
- Avsluta med ytbehandling
†Kloridangrepp:
- Mekanisk frilÀggning + ytbyte
- Kloridextraktion eller katodiskt skydd
- TĂ€cksystem (hydrofoberande membran)
†Sprickor:
- Epoxiinjektering (smÄ sprickor)
- Omgjutning (vid kraftig skada)
†Riktigt dÄligt skick:
- Delvis rivning och Äteruppbyggnad
- Prefabricerade betongbalkar (snabbt & effektivt)
đ» Steg 3: TĂ€nk logistik och miljö
Mindre broar ligger ofta pÄ kÀnsliga platser:
- Ăver vatten
- NĂ€ra naturreservat
- Med begrÀnsad tillgÄng för maskiner
Vi hjÀlper till att planera:
â
MiljöskyddsÄtgÀrder
â
VÀgavstÀngning och trafiklogistik
â
Tidspressade fönster (ex. nattetid eller lÄgflöde i vattendrag)
I vissa fall kan vi Àven anvÀnda mobila formsystem och snabbhÀrdande betong för att minska avbrottstiden.
đ Exempel: Lantlig vĂ€g, stor utmaning
En bro över ett dike i Norrlands inland bar tung trafik frĂ„n skogsbruket. Den sĂ„g OK ut â men scanningen visade:
- Djup karbonatisering
- Sprickor lÀngs armeringszoner
- Lokala kloridnivÄer över 0,6 %
Vi kunde:
â
Bila bort 25 % av överbyggnaden
â
Bygga om kantbalkar med prefabelement
â
Injektera sprickor
â
Applicera ytbehandling och vattenavvisande skikt
Bron var Ă„ter i trafik efter tre veckor â till en tredjedel av kostnaden för nybyggnation.
đŻ Slutord: Det Ă€r inte storleken som rĂ€knas â utan skickligheten
Mindre broar förtjÀnar större respekt. De bÀr tungt, ofta utan att synas.
Och det Àr dÀr vi pÄ ConScan kommer in. Med rÀtt scanning, rÀtt ÄtgÀrdsplan och förstÄelse för platsens unika förutsÀttningar.
För nĂ€r bron sviktar â dĂ„ mĂ„ste nĂ„gon stĂ„ pall. Vi gör det med radar, hammare och hjĂ€rta.
đ Henrik: +46 (0)72 22 61 161
đ§ info@conscan.se
đ Ă
ngermanlandsgatan 30H, 891 50 Ărnsköldsvik
#conscan #betong #byggteknik #scanning #framtidenibygget #3Dscanner #hÄllbarhet #BetongScanning
