🛠 Reparationstorsdag – SĂ„ renoverar du en mindre bro steg för steg

Alla tĂ€nker pĂ„ E4:ans jĂ€ttespann och broarna i Sundsvall. Men faktum Ă€r att Sverige Ă€r fullt av mindre betongbroar – över bĂ€ckar, diken, smĂ„vĂ€gar och industrijĂ€rnvĂ€gar – som bĂ€r en stor del av vĂ„r infrastruktur. MĂ„nga Ă€r byggda pĂ„ 40–60-talet, och idag stĂ„r de inför ett gemensamt problem:

👉 De börjar bli slitna – men ingen vet riktigt hur dĂ„liga de Ă€r.
👉 Eller vad som krĂ€vs för att renovera dem – utan att sprĂ€nga budgeten.

SÄ  hur gör man dĂ„?


Innan nĂ„gon bilmaskin rullar ut gĂ€ller det att veta vad man har att göra med. En visuell inspektion rĂ€cker sĂ€llan – det ser ofta bĂ€ttre ut Ă€n det Ă€r.

PÄ ConScan börjar vi med:

✅ GPR-scanning av dĂ€ck, kantbalkar och pelare
✅ Fukt- och kloridanalyser
✅ SprickkartlĂ€ggning med ultraljud eller optisk metod
✅ Karbonatiseringsprov
✅ Armeringsdetektering & tĂ€ckskiktsmĂ€tning

Resultatet Àr en teknisk rapport som svarar pÄ:

  • Hur djupa Ă€r skadorna?
  • Har armeringen börjat rosta?
  • MĂ„ste nĂ„got bytas – eller rĂ€cker förstĂ€rkning?

HÀr Àr nÄgra vanliga reparationsstrategier:

  • Bila bort skadad betong
  • Rengör armering
  • PĂ„gjut med reparationsbruk
  • Avsluta med ytbehandling
  • Mekanisk frilĂ€ggning + ytbyte
  • Kloridextraktion eller katodiskt skydd
  • TĂ€cksystem (hydrofoberande membran)
  • Epoxiinjektering (smĂ„ sprickor)
  • Omgjutning (vid kraftig skada)
  • Delvis rivning och Ă„teruppbyggnad
  • Prefabricerade betongbalkar (snabbt & effektivt)

Mindre broar ligger ofta pÄ kÀnsliga platser:

  • Över vatten
  • NĂ€ra naturreservat
  • Med begrĂ€nsad tillgĂ„ng för maskiner

Vi hjÀlper till att planera:

✅ MiljöskyddsĂ„tgĂ€rder
✅ VĂ€gavstĂ€ngning och trafiklogistik
✅ Tidspressade fönster (ex. nattetid eller lĂ„gflöde i vattendrag)

I vissa fall kan vi Àven anvÀnda mobila formsystem och snabbhÀrdande betong för att minska avbrottstiden.


En bro över ett dike i Norrlands inland bar tung trafik frĂ„n skogsbruket. Den sĂ„g OK ut – men scanningen visade:

  • Djup karbonatisering
  • Sprickor lĂ€ngs armeringszoner
  • Lokala kloridnivĂ„er över 0,6 %

Vi kunde:

✅ Bila bort 25 % av överbyggnaden
✅ Bygga om kantbalkar med prefabelement
✅ Injektera sprickor
✅ Applicera ytbehandling och vattenavvisande skikt

Bron var Ă„ter i trafik efter tre veckor – till en tredjedel av kostnaden för nybyggnation.


Mindre broar förtjÀnar större respekt. De bÀr tungt, ofta utan att synas.
Och det Àr dÀr vi pÄ ConScan kommer in. Med rÀtt scanning, rÀtt ÄtgÀrdsplan och förstÄelse för platsens unika förutsÀttningar.

För nĂ€r bron sviktar – dĂ„ mĂ„ste nĂ„gon stĂ„ pall. Vi gör det med radar, hammare och hjĂ€rta.


📞 Henrik: +46 (0)72 22 61 161
📧 info@conscan.se
📍 Ångermanlandsgatan 30H, 891 50 Örnsköldsvik

#conscan #betong #byggteknik #scanning #framtidenibygget #3Dscanner #hÄllbarhet #BetongScanning

Betong, Betongscanning, ConScan

More articles